תארו לעצמכם שאתם מתחילים ללמוד לנגן על צ׳לו. מה יקרה אם בשיעור הראשון תשבו על הכיסא כשהצ׳לו חבוק בין רגליכם והמורה יבקש מכם לנגן? מן הסתם, בגלל שמעולם לא למדתם לנגן, לא תוכלו לעשות זאת. אבל האם בגלל זה אתם חסרי אינטליגנציה או כישרון נגינה? כנראה שלא. אם מעולם לא למדתם לנגן בצ׳לו, זה לא הגיוני לחשוב שתוכלו לעשות משהו שמעולם לא למדתם לעשות.

מכאן תוכלו להבין שכלל זה חל על כל למידה. כלומר, לא תוכלו לדעת את כל המידע על ציוד משרדי, על הכנת עבודה סמינריונית, או על הרכבת רהיט מורכב בלי ההוראות, אם לא תלמדו קודם איך לעשות זאת. וכאן נכנסת לתמונה המיומנות של ׳לדעת איך ללמוד׳!

המורים אומרים לכם מה ללמוד אבל לא איך ללמוד זאת

התפקוד שלכם בלימודים ובהמשך גם בעבודה עשוי להיפגע אם לא תדעו איך ללמוד. מצב כזה עלול לפגוע בביטחון העצמי ולמנוע מכם לנצל הזדמנויות שונות במהלך החיים. אבל בדיוק כמו לנסות לנגן על כלי שמעולם לא למדתם לנגן, כך גם הניסיון ללמוד בלי שתהיו מצוידים באסטרטגיות הלמידה הנכונות. זה פשוט לא הגיוני!

אחרי הכול, איך תוכלו להכין ביעילות תקציר של פרק בספר היסטוריה, אם מעולם לא למדתם איך לעשות זאת?

חוסר התאמה בין האופן שבו אתם לומדים לאופן שבו אתם נבחנים

האם אי פעם תהיתם למה באמת אתם מקבלים ציון טוב יותר במקצועות מסוימים מאשר באחרים? למשל, למה קל לכם להבין את שיעורי ההיסטוריה אבל לא את שיעורי המתמטיקה? אתם עשויים לחשוב שחסרים לכם הכישורים המתאימים להבנת מקצועות מסוימים, אבל זה לא נכון.

שימו לב: ההבדלים בהישגים הלימודיים נובעים מחוסר התאמה מהותי בין האופן שבו אתם לומדים לבין האופן שבו אתם נבחנים. בואו ננסה להמחיש זאת כך: האם תוכלו לנחש איזה ציון קיבל השף המפורסם גורדון רמזי במבחנים בכתב? או הכדורסלן הנודע לברון ג׳יימס במבחן רב-ברירתי (מבחן אמריקאי)? לא בטוח שהתחום בו הם הכי מצטיינים השתקף גם בעבודה האקדמית שהכינו.

זה בדיוק מה שקורה בלמידה…

לכול אדם יש שילוב ייחודי משלו של דרכי הלמידה שלו, אלא שהמורים בוחנים את כולן באותו אופן. וכך אתם מוצאים את עצמכם משחקים במגרש לא שוויוני. אם האופן שבו אתם לומדים לא מתאים לאופן שבו אתם נבחנים, המבחן לא יוכל לשקף את מלוא הפוטנציאל שלכם.

למרבה המזל, ניתן ללמוד כיצד ללמוד כך שתוכלו להיות שווים לאחרים שמשחקים אתכם במגרש. כדי להשיג מטרה זו צריך להבין איך אתם לומדים בצורה הטובה ביותר, ואז לפתח את אסטרטגיות הלמידה הכי מתאימות לדרכי הלמידה שלכם.

כשתדעו איך ללמוד תגיעו להישגים בלימודים, הביטחון שלכם יתחזק ותוכלו לנצל הזדמנויות בחיים שאחרת אולי לא הייתם שוקלים!