מבחן מחוננים הוא סוג של מבחן אינטליגנציה המודד את היכולות הקוגניטיביות של הילד. ילדים מחוננים הם אלה שמתקדמים יותר מבחינה אינטלקטואלית מאחרים. חשוב להתכונן למבחנים הללו מכיוון שהם יכולים לעזור לזהות ילדים שיש להם פוטנציאל להצטיין בעיסוקיהם האינטלקטואליים.

הצעד הראשון הוא להתייעץ עם יועץ בית הספר שלך ולוודא שהם יודעים על החוזקות והחולשות של ילדך בלימודים כדי שיוכלו להגדיר עבורך לוח מבחנים מתאים. כדאי גם לדבר עם ילדך על מה שהוא או היא כבר יודעים על מחוננים ואינטליגנציה, כמו גם על מה הוא או היא חושבים שזה אומר להיות אינטליגנטי. הבנה כיצד ילדכם תופס את האינטליגנציה שלו תעזור להפוך את תהליך הבדיקה לנוח יותר עבורו.

ישנם טיפים רבים כיצד להתכונן למבחן מחוננים. אחד החשובים ביותר הוא לנוח היטב ולאכול היטב לפני הבדיקה. חשוב גם ללמוד לפני כן ולוודא שאתה יודע למה אתה הולך.

עדיף להיכנס למבחן בגישה חיובית, שכן זה יכול להשפיע על התוצאות שלך. טוב גם לדאוג לתוכנית, כדי שאם אינכם יודעים תשובה או שיש שאלה הדורשת מחשבה מעמיקה, תוכלו לנצל את הזמן שלכם בחוכמה.

ישנם גורמים רבים המשפיעים על הביצועים של אדם במבחן. ניתן לחלק את הגורמים הללו לשלוש קטגוריות:

אינטליגנציה (IQ) –

רמת האינטליגנציה של אדם אינה הגורם היחיד שקובע את ביצועיו במבחן. גורמים נוספים כוללים את המוטיבציה שלו ואת איכות החינוך שהוא קיבל.

כישורי ביצוע מבחנים –

מיומנויות נטילת מבחנים כוללות אסטרטגיות שעוזרות לאנשים להצליח במבחנים. אסטרטגיות אלו כוללות ניהול זמן והבנה איזה סוג מידע נבדק. מיומנויות נטילת מבחנים כרוכות גם בהבנה כיצד לענות על שאלות בצורה נכונה ומהירה, דבר שניתן לעשות על ידי תרגול עם שאלות לדוגמה לפני ביצוע המבחן.

מוטיבציה –

רמת המוטיבציה של הפרט תקבע את ביצועיו במבחן, וזו הסיבה שהיא חשובה להורים.

מי נחשב מחונן

מחוננים הם אלה שיש להם מנת משכל גבוהה, אך אינם אוטיסטים. ניתן לראות אותם כ"מחוננים" של "מחוננים ומוכשרים".

אין הגדרה מוסכמת של מהו אדם מחונן. המחוננות נמדדת לרוב לפי ציוני IQ ועם זה, קשה למדוד את ההשפעה של גורמים אחרים כמו יצירתיות או אמפתיה.

אנחנו צריכים להיות זהירים כשאנחנו מדברים על מחוננים. אין גישה אחת מתאימה לכל זה. המחוננים הם יחידים ולכל אחד יהיו הצרכים והאתגרים שלו.

ההגדרה של המחוננים משתנה בהתאם למי שואלים. ההגדרה יכולה לנוע מילד עם מנת משכל של 130+ ועד לילד שמתקדם בתחום אחד או יותר כמו מתמטיקה, שפה או אמנות.

ברוב המקרים, הגדרת המחוננים תכלול ילדים מתקדמים אינטלקטואלית וכן כאלה המצטיינים בתחומים ספציפיים כמו מתמטיקה או מדעים.

מחונן מחונן הוא מונח המשמש לתיאור אנשים שנולדו עם כישרון מולד למיומנות מסוימת. הכישרון הזה יכול להיות כל דבר, מאתלטיקה ועד אמנות.

המונח נטבע לראשונה על ידי הסופר והפסיכולוג, ד"ר לואיס טרמן, בספרו "מחקרים גנטיים של גאונות" שפורסם בשנת 1925. הוא התכוון לילדים בעלי ציון מנת משכל מעל 140 במבחן מנת המשכל של סטנפורד-בינה והיו נחשב "מחונן".

מחוננות היא תופעה מורכבת ורבת פנים. קשה להגדיר מחוננות כי יש לה הרבה משמעויות שונות. אחת ההגדרות הנפוצות ביותר למחוננות היא "יכולת או כישרון מיוחדים המאפשרים לאדם לעשות דברים שיהיו בלתי אפשריים עבור אחרים".